2009. december 19., szombat

Pehelykönnyű habcsókok


A habcsók is tipikusan karácsonyi sütemény számomra, ám hosszú évekig inkább cukrászdában vásárolt kellék volt csupán. Pedig a habcsók otthon is elkészíthető finoság! Igaz, nem állíthatom, hogy biztosan sikerül és nem lehet elrontani, mert én is elrontottam már sajnos pár alkalommal, de némi gyakorlással, biztos recepttel és pár trükkel mégis elővarázsolható ez a felejthetetlen ínyencség, ami igazi felüdülést jelenthet a sok krémes, töményebb sütemény között.

Idén kétszer tervezek habcsókot készíteni, az elsőn már túl vagyok, a második projekt mára van betervezve. Első alkalommal a mézeskalács-díszítésből hátramaradt cukormázat hasznosítottam, ugyanis az kiváló erre a célra. (A második szakasz a Christmas Cake mázazása miatt lesz aktuális, mert arra is ma kerül sor, és biztosan marad belőle valamennyi máz...) Márpedig tapasztalatból mondom, hogy lehetetlen előre pontosan kiszámítani a szükséges cukormáz mennyiségét, így mindig marad belőle. Nekem idén körülbelül kicsit kevesebb, mint a fele megmaradt, de mivel a tojásfehérjéket nem nagyon felezem, harmadolom, ezért nem is nagyon tudok egy bizonyos mennyiségénél kevesebbet készíteni, így mindig marad habcsókra való maradék.

A mázhoz két pici tojásfehérjét vertem kemény habbá egy csipet sóval, majd beleszitáltam 20-22 deka porcukrot (ezt nagyon muszáj, különben kis cukorrögök lesznek a habcsókban), végül egy kevés citromlével gondoskodtam arról, hogy biztosan szép, kemény hab legyen belőle. Ez tehát jó díszítésre, de habcsóknak is. Utóbbit kedvünk szerint ízesíthetjük is. Mivel karácsonyi sütit készítettem, egy kevés mézeskalácsfűszerrel szép, apró pöttyös külsőt és tipikusan ünnepi ízt kölcsönöztem a habcsókoknak. De bevethetünk fahéjat is. Használhatunk különböző aromákat is, a vaníliát és a mandulát különösen jól el tudom képzelni a habcsókhoz. Vagy akár kevés kávét is hozzáönthetünk. Persze aki akarja, színezékekhez is nyúlhat.

Klasszikus és kiváló fogás kókuszreszeléket segítségül hívni. A kókuszcsók hivatalos receptje szerint négy fehérjét kell nagyon kemény habbá verni, ehhez 20 deka cukrot hozzászitálni, majd ugyancsak 20 deka kókuszt óvatosan beleforgatni. Lehet próbálkozni darált dióval, mandulával, mogyoróval is, bár arra mindjárt adok egy jól bevált receptet ;)

Idáig mindenki viszonylag könnyen eljut (az egyetlen hibalehetőség, hogy nem elég kemény a hab), ám a sütés vagy szárítás komoly probléma lehet. Én sütőpapírral bélelt tepsire kiskanállal halmozom a habot, minél kisebb a habcsók, annál könnyebben kiszárad. (Lehet habzsák segítségével dekoratív habcsókokat is nyomni a papírra.) Ráadásul a falatnyi sütik igen csinosak, leginkább hópelyhekhez hasonlítanak. Régebben fakanállal kitámasztottam a sütő ajtaját, és úgy szárítottam a habcsókokat. Ugyanis nagyon fontos, hogy tényleg inkább szárítani kell őkat, azaz nagyon alacsony hőfokra (úgy 150 fokra) kell állítani a sütőt. Az ajtó kitámasztása pedig azért jó ötlet, mert így szabadon távozhat minden nedvesség, és valóban szárad a süti. Nemrég azonban új módszert találtam ki: a kandalló párkányán, egy rácsra állítva száradnak a habcsókok, mert a lényeg a körülöttük áramló, de őket nem közvetlenül érő meleg. Néhány perc alatt el is készülnek, majd egy szép dobozba pakolva várhatják a nagy fellépésüket karácsony napján.

Az egyik kedvenc receptem, amire már utaltam, a diós csók, nem is lehetne igazából teljes joggal habcsóknak nevezni, mert nem csak fehérjéból, hanem egész tojásból készül. Viszont talán valamivel egyszerűbb elkészíteni, mint a habcsókot és nagyon zamatos. 2 tojást kell 25 deka cukorral sokáig (úgy 15 percig) nagyon habossá, krémessé keverni, majd 25 deka darált diót és kevés reszelt citronhéjat hozzáadni. 30 percig pihentetjük ezt a masszát, aztán egy kiskanállal kis halmokat pakolunk egy sütőpapírral kibélelt tepsire és 10 percig sütjük 175 fokon. Még melegen csokoládét reszelünk rá (mikulásfigurák apróra törve ismét bevethetők ;) ), ami szépen ráolvad, de kihűlve akár cukormázzal is díszíthető. Természetesen ez a recept mogyoróval és mandulával is tökéletesen működik. Hihetetlenül finom!

A kész habcsókok díszíthetők csokoládéval, színes cukormázzal, cukorgyöngyökkel, egész mandulával, mogyoróval, fél dióval, szegfűszeggel, kévészemekkel. Remélem, sikerült meggyőznöm titeket, hogy érdemes nekiállni néhány tucat habcsók elkészítésének. E könnyed kis csodákkal egész biztosan feledhetetlenné válik az ünnep! :)

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése