2009. december 16., szerda

Mézes koszorú



Be kell vallanom, ezt az ötletet egy könyvben találtam, nem saját találmány. Mégis nagyon szívesen ajánlom figyelmébe mindenkinek, aki egy nem mindennapi, különleges ajándékkal szeretné meglepni szeretteit. A jó öreg, hagyományos mézeskalácsból indulunk ki, ami minden karácsonynak elengedhetetlen kelléke, az eredmény mégis valami egészen szokatlan lesz :)

Több recept elolvasása után én Lajos Mariénál maradtam, bízom az ő tapasztalatában, és nem is tettem rosszul, mert fenséges lett az útmutatása alapján készült süti. Pár nappal a sütés után nekiláttam a díszítésnek, és ezúttal sem szakadtam el a tradícióktól: a cukormáz tojásfehérje és porcukor (szigorúan átszitálva!) keverékéből készült, az arány kábé 20-22 deka cukor két XS-es fehérjéhez. Néhány csepp citromlé garantálja a máz keménységét. Színezni persze lehet, bár én maradtam a hagyományos, havat idéző fehérnél.

A koszorúhoz sok kis levél kellett, a szükséges szaggatót nagyobb üzletekben lehet beszerezni. Én magam pár éve egy párizsi cukrászkellék-üzletből (a világ egyik legcsodálatosabb helye!) hoztam haza afféle szuvenírként pár különlegesebb szaggatót, de akár egy vastagabb kartoncsíkból is meg lehet hajtogatni a kívánt formát. Én tölgy- és juharleveleket szaggattam, de gyakorlatilag bármilyen forma elképzelhető.

A díszítéshez a mázat egy mélyhűtő zacskóba töltöttem, aminek aztán aprócska lyukat vágtam a sarkára. Ez egy oltári nagy hibalehetőség, ha túl nagy lyukat vágunk, túl vastag csíkot tudunk vele csak húzni, ergó pakolhatjuk át a mázat egy újabb zacsiba, kísérletezhetünk egy kisebb lyukkal. Néhány próbacsík után neki is láthatunk a levélkék díszítésének: kontúrvonalakat, erezetet rajzolunk rájuk. Néhány perc alatt meg is száradnak, és hozzáláthatunk a következő szakaszhoz.

A koszorúalapot én ugyancsak mézeskalácsból készítetettem, de akár kartonpapírból is ki lehet vágni. Két különböző méretű tányér segítségével könnyű kiszabni a megfelelő méretű alapot. Mivel a kész koszorút nem a legbiztonságosabb magában hurcolni ide-oda, ezért javaslom egy szép, karácsonyi mintájú papírtányérra vagy egy kartonkorongra néhány csepp cukormázzal rögzíteni az alapot. Ezután már tényleg a levelek és egyéb díszek felragasztása következik, természetesen cukormázzal, szép sorban, körbe haladva.

A levelek közé a változatosság és a dekoratívabb hatás érdekében érdemes néhány egyéb díszt is közbeiktatni. A magam részéről leginkább a konyhából kikerülő díszeket ajánlom, hiszen ezek illenek a mézeskalácshoz. Így felhasználhatunk szárított narancs- és citromszeleteket, fahéjrudakat, csillagánizst, diót, mogyorót, mandulát, stb. De akinek kedve van, kisebb gömbökkel, masnikkal, karácsonyfadíszekkel is operálhat.

Ezt a koszorút természetesen ki-ki a maga ízlése szerint formálhatja át. Akinek kedve van, variálhatja a leveleket úgy is, hogy egy részüket kevés kakóval elkevert tésztából szaggatja, így kétféle szín áll majd rendelkezésére az összeállításnál. Aki nem riad vissza a színektől és az ételszínezékektől, cukormázzal kedvére festheti zöldre vagy őszi árnyalatokban pompázóra a leveleket. Mézeskalácsból a levelek mellett pedig egyéb díszeket is készíthetünk: apró gombát, virágot, gyümölcsöket, bogyókat, amiket aztán kedvünk szerint illeszthetünk a falevelek közé. Akárhogy is: egy pompás koszorúra tehetünk szert, ami egyaránt lehet csinos ajándék és ünnepi díszbe öltöztetett otthonunk felejthetetlen fénypontja.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése