2010. április 27., kedd

Fordított torta


Még évekkel ezelőtt Párizsban találkoztam először azzal a hihetetlenül gusztusosan festő tortafélével, aminél egy nagyon lapos tésztát sűrűn beborít valamilyen gyümölcs (én ott almásat és szilvásat láttam), az egész teteje meg olyan szépen csillog. Semmi krém, dísz, cicoma, mégis az egyik legvonzóbb sütemény, amit valaha láttam. Aztán később itthon is, meg jó néhány szakácskönyvben és főzőműsorban is viszontláttam ezt az édességet, ma pedig már magam is gyakran sütöm, így tudom, hogy amilyen jól néz ki, annyira egyszerű és gyors az elkészítése!

A trükk, hogy ennél a tortánál fordítva kell eljárni, mint ahogyan elsőre tűnhet: a formában alulra megy a gyümölcs, rá kerül a tészta, majd sütés után kell megfordítani, hogy elnyerje a végső formáját.

Nagyon haladós süti, a formát (ami lehet kerek vagy szögletes) ki sem kell kenni, így nem ez az első lépés, ahogyan lenni szokott, hanem az, hogy 5 deka vajat megolvasztunk némi cukorral (aminek a mennyisége erősen függ attól, hogy mennyire édes vagy savanyú a felhasználandó gyümölcs), majd ez a keverék kerül a formába. Miután a vajas karamellizálódott cukrot eloszlattuk, mehet is rá a gyümölcs. Az alma kerülhet rá szép cikkekben, a szilva, barack felezve. Csupán azt kell szem előtt tartani, hogy az első réteg, ami lefelé néz, kerül majd a süti tetejére, így nem árt szépen elrendezni.

Ha megvan a gyümölcs, jöhet a tészta. A legegyszerűbb készen kapható leveles tésztát használni, ebből úgy 25 deka kényelmesen befed egy átlagos tortaformát. Természetesen lehet házilag is készíteni, de akkor már ugye nem lesz az a könnyen összedobható sütemény. Ha a tészta is megvan, jól lenyomkodtuk és villával megszurkáltuk, mehet a sütőbe 200 fokra 30 percre.

Miután elkészült, lehet hagyni hűlni egy picit, majd óvatosan egy tányérra borítjuk, és hagyjuk teljesen kihűlni. Tejszínhabbal, vaníliafagylalttal lehet tálalni, de szerintem csak úgy, magában a legfinomabb.

E sütemény titka az egyszerűségén túl a sokoldalúságában rejlik: rengeteg gyümölcsből lehet készíteni, jó hozzá az alma, körte, rebarbara, barack, szilva, meggy... akár vegyesen elképzelhető többféle gyümölcsből, bár bevallom, olyat még nem láttam :) Viszont szabadon lehet variálni a fűszerekkel, például az almáshoz a fahéj biztosan működik! Ugye hogy muszáj megkóstolni? ;)

13 megjegyzés:

Csapó Krisztina írta...

Szuper ez a torta! Feltétlenül kipróbálom! :-) Köszi a leírást!

Freya írta...

Örülök, hogy tetszik! Biztosan nagyon ízleni fog ;)

Katarina írta...

Szombaton ünnepeljük a Kisfiam szülinapját - te atyaúristen, már a kilencediket!:-))):-(((
Nem kifejezetten vagyok barátja a habosbabos tortáknak - bár Anyám isteni, egyáltalán mem geil meggyes joghurttortát sütött húsvétkor -, ezért ez a torta nekem kifejezetten tetszik, és köszönöm az ötletet, mert barackos verzióban ezt sütöm szombaton Gábor születésnapjára!

Freya írta...

Feltétlenül mesélj majd, hogy sikerült! ;)

Katarina írta...

Freya, nem ezeket a sütiket hívják tartelette-eknek?

Freya írta...

Hasonló ;) Én tarte Tatin néven találtam most meg egy oldalon :)

Katarina írta...

Akkor a tartelette nyilván valamilyen tájszólással van:-))) Én ezt a francia dialektust ismerem:-)))

Freya írta...

:D :D nem beszélek franciául, szóval felőlem... :D

Katarina írta...

Freya, sajnos én is csak vicceltem azzal, hogy ismernék bármilyen franciát, akár a párizsi, akár a Provance-i, akár a toszkán, akár akármilyen... kár, pedig gyönyörű nyelv, dallamos, akár az olasz. Majd ha egyszer nyugdíjba megyek, talán lesz időm megtanulni akár franciául is.

Freya írta...

Sejtettem ;) :D
Nem tudom, engem speciel riaszt a nehézsége, sosem akartam megtanulni...

Katarina írta...

Egy kis Tatin-történelem:
Tatin torta, vagy fordított almatorta, karamellizált almával. Az eredetét tekintve, hogy hol az igazság, nem tudom. Annyi bizonyos, hogy a Tatin-nővéreknek köszönheti hírnevét (XX. század eleje), így az elnevezés innen, de hogy ők készítették volna először, az már korántsem biztos. A Larousse Gastronomique mindentudó lexikon szerint a fordított almatorta készítése jóval régebbre nyúlik vissza, mint az 1900-as évek eleje.
Akárhogy is legyen, egy a lényeg: isteni finom és megunni sem lehet, hiszen a klasszikus almás verziótól eltérve, ma már sok más gyümölccsel is szokták készíteni, jellemzően körtével, őszibarackkal, ananásszal és tessék megkapaszkodni, extrém esetben paradicsommal vagy akár hagymával is.

Katarina írta...

Kedves Freya, a leírásban Te leveles tésztát írtál, de egy kicsit utánanézve a témának, szerintem inkább linzertészta lehet, mint leveles tészta, nem? Egyébként abból szintén lehet kapni jó minőségű mélyhűtöttet.

Freya írta...

Szerintem te ugyanott találtad meg, ahol én is, legalábbis ismerősnek tűnik a szöveg ;)

Az az igazság, hogy én hol ezzel, hol azzal készítem, csak a leveles gyorsabb (én legalábbis azt mindig veszem, a linzer meg inkább házi), azért írtam azt ;) De mindkét verziót kipróbáltam, és múködnek szépen :)

Megjegyzés küldése